Drs. L (Lisette) Le Blanc

Mijn naam is Lisette le Blanc en ik studeerde Kunstgeschiedenis en Archeologie aan de Universiteit van Utrecht. Het laatste studiejaar verbleef ik in Italië. In Florence had ik een assistentschap in het kader van het project Vlaamse meesters in Italië. Wat een cadeautje om daar te mogen zijn.

Van 1985 tot en met 2011 was ik directeur / conservator in Museum Dorestad in Wijk bij Duurstede waar ik met veel plezier het museum opgebouwd heb.  Nu heb ik mijn eigen bedrijf namelijk Elysium Cultuur Producten. Vanaf 1987 geef ik als freelance docente lezingen over diverse onderwerpen aan diverse instellingen. Dit doe ik met veel plezier! Mijn uitgangspunt is: wat is boeiend om te vertellen, wat zou men leuk vinden om te horen en te bezoeken. Graag speel ik in op lopende tentoonstellingen. Ook geef ik aandacht aan andere onderwerpen die de moeite waard zijn om er over te vertellen en die niet gerelateerd zijn aan exposities. Onbekend bekend maken en een podium bieden. Sinds een jaar of 14 verdiep ik me in het werk van vrouwelijke kunstenaars en geef jaarlijks les hierover. Elk jaar komen weer nieuwe vrouwen aan bod. We zijn er nog lang niet klaar mee. Zoveel mensen zijn vergeten.

Kunst is oneindig en verbonden met maatschappelijke ontwikkelingen, politiek, filosofie, religie, humanisme, literatuur, muziek, theater.

Een paar  keer per jaar organiseer ik culturele reizen naar het buitenland. Belangrijk vind ik dan om juist ook hier het onbekende te laten zien. Neem een kijkje op mijn website: www.lisetteleblanc.nl.

Foto:

Helen Clerbout Photography

Drs. L (Lisette) Le Blanc
Dit zijn de cursussen die ik bij de Volksuniversiteit geef: