Stil verleden!

De inschrijving voor deze cursus is op dit moment niet geopend.

Stil verleden!

Deze lezing is gratis, vandaar dat aanmelden via de website niet mogelijk is.  Om je aan te melden, mail naar breda@volksuniversiteit.nl

Programma: inloop van 10.30 - 11.00 uur

lezing van 11.00 - 12.00 uur

In juli 2023 start het herdenkingsjaar Slavernijverleden. Het is een zeer belangrijke, symbolische en bekende datum in relatie tot het slavernijverleden want op 1 juli 1863 werd de slavernij in de voormalige koloniën formeel afgeschaft. Het is ook de datum waarop de Nationale Herdenking Slavernijverleden plaatsvindt.

Maria Karg, antropoloog, docent en directeur van Stichting Stil Verleden (SSV), heeft een gedegen kennis aangaande het slavernijverleden, èn een jarenlange ervaring in slavernijeducatie.

In deze lezing gaat zij in op de zoektocht naar haar eigen slavernijverleden - waarin in één adem het persoonlijke en de koloniale geschiedenis samenkomen. Dit heeft zij vorm gegeven in het boek Stil verleden, de ontdekking van mijn slavernijgeschiedenis dat op 19 mei 2023 door de Walburgpers wordt gepubliceerd.

Ook in de geschiedenis van Breda speelt het slavernijverleden een rol. Wat houdt de Vrede van Breda precies in? Wie is Wigbold Crommeling en wat is de link met de KWATTA.

In het kader van het 50-jarig jubileum van Volksuniversiteit Breda wordt deze lezing GRATIS aangeboden aan iedereen die belangstelling heeft voor dit zeer pijnlijk, belangrijk en tot voor kort onderbelicht onderdeel van onze gedeelde geschiedenis.

"En langs het tuinpad van mijn vader"

Wie kent het niet.... maar waar komt dit lied vandaan? en wat heeft het te maken met Deurne? Ga je mee op excursie?

meer informatie click hier ›
AI Artificial intelligence, kennismaking via een lezing en of een cursus

De mens is de baas op aarde: wij kunnen dankzij onze intelligentie andere soorten inzetten in ons belang. Door onze intelligentie te gebruiken is AI uitgevonden. Het is de eerste uitvinding die de potentie heeft om intelligenter te worden dan wij!

Voor meer info click hier ›
Financiële ondersteuning via het Volwassenenfonds sport @ cultuur

Meer info click hier ›